Cztery chorzowskie szkoły w prestiżowym rankingu
Ranking Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy" pomaga gimnazjalistom wybrać szkołę średnią.
- Co roku z niecierpliwością czekamy na wyniki. Ranking daje nam obraz, gdzie wśród szkół z Chorzowa, czy województwa się znajdujemy – mówi Wojciech Kolarz, dyrektor ZSSKAK im. kard. prym. Augusta Hlonda.
Dyrektor „Katolika” może odetchnąć z ulgą. Liceum katolickie po raz kolejny poprawiło swój wynik, plasując się w tym roku na 198. miejscu w Polsce i 25. w województwie. Jeszcze wyżej, bo na 114. miejscu w skali kraju, a 10. na Śląsku znalazło się Uniwersyteckie I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego. I LO jest też 40. szkołą w rankingu olimpijskim.
- Zdobywamy laury, bo wiemy, co one dają. Sukces olimpijski to nie tylko matura na sto procent i wstęp na wyższe uczelnie. Tacy uczniowie często dostają się już na studiach pod opiekę tutorów i mają otwartą drogę do kariery naukowej. Sam byłem olimpijczykiem i wiem, że wiedza z olimpiady przydaje się na studiach, bo do niektórych rzeczy się wraca – opowiada Przemysław Fabjański, dyrektor „Słowaka".
Największe sukcesy I LO odnosi w Olimpiadzie Geograficznej. Uczniowie "Słowaka" wyjeżdżają też co roku na wyprawy, które organizuje szkolne koło geograficzne "Peneplena"
Również w „Katoliku” liczy się motywacja. – Nasi uczniowie wiedzą, że ich kompetencje, które nabywają w szkole, są potrzebne w dorosłym życiu, a nauka może im pomóc na przykład na rynku pracy – mówi W. Kolarz.
Trzecim liceum z Chorzowa w rankingu jest nomen omen III LO im. Stefana Batorego. 386. miejsce w Polsce i 41. w województwie cieszą społeczność „batorowców”. Tym bardziej, że to powrót do plebiscytu po trzech latach. Jak podkreśla Katarzyna Sikora, dyrektor AZSO nr 2, w którym działa III LO, by szkoła osiągała sukcesy, musi rozwijać talenty uczniów z rozmaitych dziedzin.
"Batory" od lat promuje talenty swoich podopiecznych, czego dowodem jest na przykład organizowany już 28 lat festiwal teatralny.
- My już nie mamy klas profilowanych, ale uczniowie poszerzają swoją wiedzę, czy to prawniczo-językową, czy medialno-teatralną. Oczywiście, ktoś te talenty musi odkryć. Tu docenić trzeba pracę nauczycieli, którzy wyłapują perełki, a potem je prowadzą. Dyrekcja może też pomóc, poprzez stypendia, czy organizację indywidualnego poziomu nauczania. To wszystko, jak widać, daje efekty - podsumowuje K. Sikora
W rankingu techników znalazła się jedna szkoła z Chorzowa. Technikum Mechaniczno-Elektryczne im. Nikoli Tesli zajęło 233. miejsce w kraju i 39. w województwie. Krystian Biadacz, dyrektor ZSTiO nr 3, w którym to technikum się znajduje, przyczyny sukcesu widzi we współpracujących środowiskach.
ZSTiO nr 3 może pochwalić się nowoczesnym wyposażeniem. W ostatnim czasie szkoła wzbogaciła swoje zaplecze dydaktyczne m. in. o drukarkę 3d.
- Jeśli spotyka się grupa uczniów, którzy chcą wiedzieć więcej, grupa nauczycieli, którzy mają pasję, by ich poprowadzić, a to wszystko może się odbywać w najnowocześniejszych pracowniach, które dzięki projektom unijnym udało nam się zdobyć, to sukcesy przychodzą niejako same – tłumaczy K. Biadacz.
Jednak, jak podkreśla Przemysław Fabjański nie warto fiksować się na rankingach. - Moglibyśmy mieć jeszcze dużo lepszy wynik, gdybyśmy byli szkołą mniej liberalną. Dajemy uczniom możliwość swobodnego wyboru specjalizacji i przedmiotów maturalnych. Nie zabraniamy nikomu zdawać matury z jakiegoś przedmiotu. Ranking to nie wszystko, a szkoła to nie tylko nauka - dodaje.
Pozycje chorzowskich szkół w rankingu "Perspektyw":
Licea:
Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego
114. miejsce w rankingu ogólnopolskim
10. miejsce w rankingu wojewódzkim
40. miejsce w rankingu szkół olimpijskich
Publiczne Liceum ZSSKAK
198. miejsce w rankingu ogólnopolskim
25. miejsce w rankingu wojewódzkim
III Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego
386. miejsce w rankingu ogólnopolskim
41. miejsce w rankingu wojewódzkim
Technika:
Technikum Mechaniczno-Elektryczne im. Nikoli Tesli
233. miejsce w rankingu ogólnopolskim
39. miejsce w rankingu wojewódzkim
Reklama:
Dyskusja: