Wyposażenie biura, a zdrowie pracownika

Komfort odczuwany przez pracownika przekłada się na jego efektywność, a często też na lojalność wobec pracodawcy. Szczęście pracownika jest nierozerwalnie połączone z dobrym stanem zdrowia, o który może zadbać pracodawca – nie tylko poprzez coraz popularniejsze pakiety zdrowotne czy prywatną opiekę medyczną, ale również poprzez odpowiednią ergonomię miejsca pracy. Według raportu „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” przygotowanego przez EY i Employer Branding Institute, istnieją 4 filary mające wpływ na satysfakcję pracownika: zdrowie, atmosfera i emocje, tzw. „flow” w pracy oraz sens wykonywanego zajęcia. Według badanych, najlepszym pracodawcą jest ten, który dba o zdrowie pracowników. W Polsce aktualnie do takiej grupy należy tylko 3% pracodawców, natomiast średnia światowa wynosi 29%. Wbrew pozorom, na uszczerbki na zdrowiu narażeni są nie tylko pracownicy fizyczni, ale w dużej mirze problem ten dotyczy pracowników biurowych. Brytyjczykom udało się udowodnić, że przebywając 8 godzin w biurze poruszamy się statystycznie ok. 30 minut. Długotrwała pozycja wymuszona jest powodem licznych schorzeń lub bolesnych odczuć wśród pracowników biurowych.
Komfort w siedzącej pozycji
Nieprawidłowa organizacja miejsca pracy w długofalowym efekcie skutkuje uszczerbkami na zdrowiu. Podczas wyposażenia nowego biura warto zadbać o to, aby na każdego pracownika przypadało minimum 13 m2 wolnej przestrzeni oraz 2 m2 powierzchni podłogi. Aby zapewnić prywatność pracowników i podnieść komfort pracy, zachowując jednocześnie łączność między stanowiskami, coraz popularniej stosuje się podział przestrzeni na tzw. „boksy”. Wyposażając powierzchnię biura, warto skorzystać z ofert producentów skierowanych głównie dla biur oraz mniejszych i większych przedsiębiorstw jak np. AJ Produkty. Pozwoli nam to zyskać pewność, że nasze meble będą zgodne z normami i certyfikatami. Często też korzystanie z usług większych producentów pozwala nam uzyskać dłuższy okres gwarancji oraz darmowe dostawy przy kompleksowych zamówieniach. Podczas wyboru mebli dobrze jest zadbać, by stanowisko pracy było wyposażone w krzesło z regulacją wysokości siedziska i oparcia (optymalna wysokość to 40–50 cm od podłogi) oraz podnóżek, o ile wysokość krzesła nie pozwala płasko ustawić na podłodze stóp. Podnóżek powinien być ustawiony pod kątem 15 stopni. Aby zapobiec nienaturalnym pozycjom ciała podczas pracy przy biurku, powinno być ono na tyle szerokie, by po ustawieniu na nim wszystkich elementów, strefa zasięgu maksymalnego rąk nie przekraczała łącznej szerokości 150 cm.
Jak pracować przy komputerze, żeby nie bolało?
Jeśli miejsce pracy związane jest z pracą przy komputerze, należy zwrócić szczególną uwagę, by monitor znajdował się w odległości 40–75 cm od oczu, natomiast kąt obserwacji ekranu powinien mieścić się w przedziale 20–50 stopni w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu. Inne odległości mogą powodować nienaturalną postawę, a co za tym idzie skutkować bólem w okolicach kręgów szyjnych. Podczas pracy przy komputerze lekarze zalecają 5 minutową przerwę po każdej przepracowanej godzinie, by rozluźnić napięte mięśnie oraz zmienić ich obciążenia. W zachowaniu prawidłowej postawy przy komputerze może pomóc ergonomiczne krzesło obrotowe, które dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu odciąży pewne partie mięśni. Takie krzesła dostępne są również w ofercie producentów mebli m.in. firmy AJ Produkty.
Choć niektórym praca biurowa wydaje się z lekkim zajęciem, nie zawsze jest ona taka dla naszego organizmu. Obciążenia mięśniowo-szkieletowe, nadwyrężanie wzroku przy złym oświetleniu, bóle głowy i kręgosłupa to częste schorzenia związane z takim rodzajem pracy. Niestety prowadzi to do zmniejszenia efektywności pracowników, a tym samym utraty wartości dodanej w firmie. Dlatego też warto rozważnie przemyśleć wyposażenie przestrzeni biurowej zgodnie z zasadami ergonomii. Czasem wystarczy dobrać odpowiednie meble i zakupić je u renomowanego producenta, aby zadbać o stan zdrowia pracowników.
Reklama: