46 lat temu uruchomiono starą Elkę. Teraz startuje nowa

Pierwsi pasażerowie nowej Elki | fot. Chorzowianin.tv
Roman Karolak jest jedyną osobą, która była przy budowie starej i nowej Elki. Jechał nową kolejką i nie ma wątpliwości. – Dla mnie super. Nawet najbardziej zagorzały miłośnik starej Elki będzie zadowolony – przyznaje.
Wszystko jest nowe. – Liny, koła, zupełnie inne krzesełka. Czyściutkie gondole. Niczego nie da się porównać z tą starą – dodaje R. Karolak. Nie żałuje, że nie ma już tej, którą budował niemal pół wieku temu. – Czy ktoś jeździłby czterdziestoletnim rowerem? – dopytuje. Do tego masa elektroniki i zabezpieczeń, o ktorych kiedyś nawet nikt nie marzył.
Pylony nowej Elki są niemal dwukrotnie wyższe, dzięki temu dzisiejsi goście mogą zobaczyć więcej z góry niż ci, którzy korzystali ze starej. Stalowa lina jest też grubsza. Ta stara miała 36 milimetrów średnicy, nowa ma 45.
Żałować można jedynie trasy. Nowa Elka będzie jeździła tylko wzdłuż głównej promenady od Stadionu Śląskiego do Wesołego Miasteczka. Starą kolejką można było dojechać też do Planetarium.
Wybudowaną w 1967 roku Elkę zamknięto sześć lat temu. Była jedyną nizinną kolejką linową w Europie. Nowa parkowa kolejka też jest wyjątkowa. Choćby dlatego, że na jednej linie są umieszczone gondole i krzesełka.
– To instalacja, której jeszcze nikt nie zbudował. Być może dzięki temu przyjmie się nazwa kolei mieszanej. Rzadko spotyka się też tak długą kolej linową. Ma ponad dwa kilometry – mówi Bogdan Tarko, prezes Doppelmayr, głównego wykonawcy budowy kolejki.
Co ciekawe, na nowej kolejce jest ruch lewostronny, albo jak kto woli, zgodny z ruchem wskazówek zegara. – Nie ma na to reguły. Tak zaprojektowane są stacje kolei, by wygodniej się wchodziło – tłumaczy B. Tarko. Pojedzie z prędkością do 18 kilometrów na godzinę. Czas przejazdu w obie strony wyniesie do około 20 minut.
Nowa Elka rusza po siedmiu latach od decyzji samorządu województwa dotyczącej rewitalizacji obiektu. W lutym bieżącego roku wbito pierwszą łopatę, a 19 sierpnia inspektor transportowego dozoru technicznego dopuścił kolejkę do użytku.
Budowa kolejki pochłonęła 34 miliony złotych, z czego ok. 20 pochodziło ze środków unijnych. Jak przyznaje Arkadiusz Godlewski, prezes Parku Śląskiego, nie ma szans, żeby inwestycja kiedykolwiek zwróciła się, ale też nie po to była budowana.
– To jest jedna z tego typu inwestycji, która ma służyć podniesieniu jakości życia mieszkańców i poczuciu dumy z miejsca, w którym mieszkają. Liczymy tylko na to, że koszty zużycia materiałów i obsługi technicznej będą się pokrywały z przychodami ze sprzedaży biletów – dodaje prezes.
Park oszacował, że w sezonie nową Elką pojedzie 200 tysięcy gości (starą jeździło rocznie 135 tysięcy ludzi). To daje niemal 2300 dziennie licząc tylko kwartał letni. To minimum, bo zgodnie z danymi parku, kolejka może przewieźć ich nawet osiemset (teraz) i tysiąc sześćset (docelowo) w ciągu godziny.
Bilety na przejazd Elką będą kosztowały 10 zł dla dorosłych w jedną stronę, 15 zł w obie. Pojawiły się głosy, że to zbyt drogo. – Jesteśmy takim społeczeństwem, że nam wszystko jest zbyt drogie. Staraliśmy się wybrać cenę na relatywnie niskim poziomie – tłumaczy prezes Parku Śląksiego.
Dziś Elkę testowali dziennikarze regionalnych mediów. Pierwsi pasażerowie za darmo będą mogli przejechać się Elką w niedzielę 8 września. To będzie dokładnie 46 lat po uruchomieniu starej kolejki w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku. W poniedziałek 9 września pojedzie pierwszy pasażer, który zakupi bilet.
Czytaj też: Ceny biletów za przejażdżkę nową Elką
LICZBY ELKI
Długośc trasy: 2,2 km
Długość liny: 4,5 km
prędkość jazdy: do 18 km/h
Wysokość najwyższego miejsca na trasie: 22 metry.
Ilość pylonów: 9
Koszt budowy: 34 mln zł
Reklama:
Dyskusja:
~asw
IP: 89.70.*.*
2013-08-25 16:46:24
nie startuje nowa Elka, tylko jej cześć
~anna
IP: 78.133.*.*
2013-08-29 10:01:11
każdy z ciekawości wsiądzie raz a potem da sobie spokój,bo jest drogo,nie każdego będzie stać ja uważam,że więcej by było chętnych gdyby było taniej
~rozgoryczony
IP: 46.204.*.*
2013-08-30 16:47:04
nie ma się czym chwalić .Zniszczono podstawowe założenie by "ELka" kursowała w trójkąącie tj Wesołe miasteczko,Planetarium, Stadion Sląski.Robienie WODY W MÓZGU w społeczności Ślaskiej to sposób prezentacji swych "zasług" Prezesa Godlewskiego.To nie jest nowa kolejka to tylko jeden odcinek ,dwa odcinki zdemolowano ,i zniszczonao, tacy to sa gospodarze WPKIW SA.