Budują nową Elkę

Chorzowianin 2013-02-19 | Komentarzy: 1
Ruszyła budowa nowej kolei linowej w Parku Śląskim. Dziś symbolicznie wbito pierwsze łopaty.
Budują nową Elkę

Rozpoczynając budowę nowej Elki symbolicznie łopatę wbili: Tomasz Kaczmarek, wiceprezes WPKiW, Arkadiusz Godlewski, prezes WPKiW i Bogdan Tarko, prezes polskiego oddziału Doppelmayr

Nowa atrakcja Parku Śląskiego będzie jedyną nizinną kolejką w kraju i pierwszą, która w Polsce będzie kursowała w systemie mieszanym - godnolowo –krzesełkowym. Przebieg trasy ma nawiązywać do starej "Elki", ale zastosowane materiały będą wykonane według najnowocześniejszych austriackich technologii.

Rozbiórka starych stacji kolejki przy Stadionie Śląskim i Śląskim Wesołym Miasteczku rozpoczęła się w tym miesiącu. Już  w trakcie tych prac wykonawca, firma Doppelmayr, rozpoczął stawianie fundamentów w rejonie stacji Stadion Śląski. Przygotował też plac budowy. – Rozbiórka każdej ze stacji trwa około dziesięciu dni – tłumaczył Bogdan Tarko, prezes polskiego oddziału Doppelmayr. – Demontaż podpór pod słupy planujemy już przed stawianiem nowych konstrukcji.

Stare stacje były budowane w latach 60. XX wieku. Zastosowana konstrukcja jest betonowa, ciężka, masywna. Nowe obiekty będą sprawiały wrażenie lżejszych i bardziej komponujących się z otoczeniem. Stacja przy stadionie ma mieć stalową konstrukcję, uzupełnianą o delikatne płyty betonowe. W tym miejscy znajdzie się garaż, mechanizm napędu kolejki i miejsca przesiadkowe. Część obiektu będzie przeszklona. Do jego budowy zostaną też użyte płyty poliwęglanowe i żelbetowe. W podobnej technologii zostanie wykonana stacja przy śląskim lunaparku.

– Zdajemy sobie sprawę, że na ten moment czekano od wielu lat – przyznaje Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiego. - Najtrudniejsze etapy: pozyskanie unijnego finansowania, projektowanie i uzyskanie koniecznych pozwoleń budowlanych, są już za nami. Teraz najprzyjemniejsza cześć inwestycji – realizacja.

W porównaniu do starej Elki inne mają być też słupy, na których kolejka ma się wznosić - malowane i kwadratowe zastąpią ocynkowane w kształcie stożkowym. Na słupach będą zamontowane oświetlenie i monitoring. Ponad 95 procent części zostanie sprowadzona z Austrii. Tylko nieliczne elementy zostaną wykonane w kraju. 

Wykonawca zapewnia, że zakończy prace w trzecim kwartale tego roku. – Ze swojej strony mogę zadeklarować, że nie zmarnujemy żadnego dnia. Jesteśmy jednak uzależnienia od czynników zewnętrznych, m.in. od pogody – podkreśla B. Tarko.

Umowę na unijne dofinasowania projektu rewitalizacji kolejki na kwotę ponad 21 milionów złotych zł podpisano 23 stycznia 2012 roku. Koszt całej inwestycji oszacowano na 33,8 mln zł. 

Główne dane techniczne kolei:

Stacja początkowa przy Wesołym Miasteczku
Stacja końcowa przy Stadionie Śląskim
Długość odcinka kolei w poziomie ponad 2 km
Obciążenie kolei dla jazdy w każdym kierunku 100 proc.
Pojazdy krzesła 4 osobowe i gondole 8 osobowe
Prędkość jazdy około 5 m/s
Zdolność przewozowa - przepustowość początkowa 900 os./godz.
Zdolność przewozowa - przepustowość docelowa 1600 os./godz.
Liczba pojazdów (co najmniej):
- przepustowość początkowa 15 szt. kompletnych gondoli 8 osobowych z zawieszeniami i wprzęgłami, 30 szt. kompletnych krzesełek 4 osobowych z zawieszeniami i wprzęgłami
- przepustowość docelowa 58 krzeseł + 29 gondol

Czytaj też: Elka coraz bliżej?

Reklama:

Dyskusja:

~realista obserwator

IP: 178.180.*.*

2013-02-23 13:24:21

Ten kto pisze zr kolejka bedzie pierwsza na terenie nizinnym jest analfabetą informacyjnym .Kolejka "Elka"była i powinna pozostac w takim stanie jak została zbudowana ,poniewaz nie była ona zdewastowana. Tylko czynniki rzadzace WPKIW wpadły na tak idiotyczny pomysł by zburzyć ten wspaniały obiekt. Zwycięrzył "pomysł" likwidacji zamiast rewitalizacji .To jest styl obecnej ekipy rzadzącej WPKIW ,pisża ze nowa kolejka,co za brednia przecierz to tylko jeden odcinek za około 35 milionów złotych .Robi sie jeden oddcinek kolejki transportowej a poprzednia była kolejką transportowo- widokową i taką powinna pozostac.NIkomu nie potrzeba jechac 5m/sek, to jet zabój, jej przeznaczenia.Park umiera a rzadzący nim,tańczą!!,takich czasów doczekalismy.

Polityka plików "cookie"

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.