Tak będzie wyglądał nowy stadion Ruchu

Chorzowianin 2013-11-13 | Komentarzy: 23
Dzisiaj w Galerii Architektury SARP w Katowicach ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie koncepcji stadionu Ruchu Chorzów przy ul. Cichej 6. Wygrała firma GMT z Mysłowic.
Tak będzie wyglądał nowy stadion Ruchu

Wizualizacja stadionu Ruchu Chorzów przygotowana przez firmę GMT

Na konkurs nadesłano 14 projektów. Zwycięzcę wyłoniła ośmioosobowa komisja, w skład której weszli architekci SARP, przedstawiciele miasta (prezydent, naczelnik Wydziału Architektury UM Chorzów, dyrektor MORiS), przedstawiciele Ruch Chorzów oraz reprezentant kibiców. Nagrodą w konkursie jest zlecenie opracowania projektu budowlanego i nadzór nad budową.

Architekt Piotr Fischer, przewodniczący sądu konkursowego, przyznał, że był to wyjątkowo trudny konkurs.

- Odrzuciliśmy piękne prace, niestety nie spełniały one określonych kryteriów. To nie był konkurs piękności – mówił.

KLIKNIJ W WIZUALIZACJĘ, BY ZOBACZYĆ SZCZEGÓŁY PROJEKTU:

Andrzej Kotala, prezydent Chorzowa, zaznaczył, że podczas wyłonienia zwycięskiej pracy pod uwagę brano przede wszystkim budżet inwestycji, wizję architektoniczną, wymogi bezpieczeństwa i zalety konstrukcyjne.

- Toczyliśmy burzliwe dyskusje. Musiałem przy tym wszystkim stać na straży finansów miasta. Ostatecznie udało się osiągnąć kompromis. Wybraliśmy w miarę tani i ładny obiekt – mówi prezydent Chorzowa.

Do ścisłego finału zakwalifikowano cztery prace, a jednogłośnie wybrano koncepcję przygotowaną przez firmę GMT Sp. z o.o. z Mysłowic. Jak podano w uzasadnieniu, charakteryzuje się ona m.in. innowacyjnym podejściem do elewacji obiektu stadionu w prosty i pomysłowy sposób odnoszący się do kolorów i nazwy klubu.

- Ta praca najlepiej odpowiadała na zapotrzebowania. Proste elementy sprawią, że obiekt będzie dynamiczny – mówi P. Fischer.

Nowy stadion Ruchu ma pomieścić 12 tysięcy kibiców. Projekt zakłada możliwość jego rozbudowy o kolejne 4 tysiące miejsc (wystarczy tylko dołożyć trzy rzędy krzesełek na wszystkich trybunach).

Zobacz też: Ostatnia droga Gerarda Cieślika [INFOSERWIS Chorzowianin.tv]

Według założeń prezydenta pierwszy etap inwestycji, czyli budowa trybuny za bramką, gdzie obecnie siedzą najbardziej zagorzali fani Ruchu na 3 tys. miejsc, może się rozpocząć na przełomie sierpnia i września przyszłego roku.

- Cały stadion, jeśli nie będziemy mieli w planie żadnych dużych inwestycji, takich jak np. budowa obwodnicy, powinien zostać oddany do użytku na przełomie 2016 i 2017 roku - mówi A. Kotala.

Całkowity koszt budowy stadionu ma wynieść około 70 mln złotych.

Prezydent przyznał, że nie wyklucza, iż wzorem Zabrza powstanie w naszym mieście spółka celowa, która będzie finansowała inwestycję.

Zwycięski projekt nie zakłada zachowania historycznej, krytej trybuny. Prezydent nie wyklucza jednak, że może ona zostać przeniesiona na boisko treningowe lub na obiekt przy ul. Lompy.

Dyskusję nad zwycięskim projektem zaplanowano na 28 listopada o godzinie 17:00 w Miejskim Ośrodku Rekreacji i Sportu przy ul. Dąbrowskiego 113.

Jakie założenia miał spełniać projekt nowego stadionu?

Startujący w konkursie architekci byli zobligowani uwzględnić w zaproponowanej koncepcji liczne wytyczne, które są wynikiem uzgodnień pomiędzy miastem, przedstawicielami Ruchu Chorzów oraz kibiców.

Najważniejsze kryteria to:

- pojemność 12 tys. miejsc siedzących, zadaszonych z możliwością rozbudowy stadionu do 16 tys., koszt jednego miejsca nie może przekroczyć 8 tys. zł, a całego obiektu 96 mln zł;

- możliwość rozgrywania wszystkich spotkań krajowych i meczy UEFA (poza finałami Ligi Mistrzów i Pucharu UEFA);

- możliwość budowy obiektu etapami;

- kolorystyka stadionu niebieska z elementami białymi; krzesełka musza tworzyć na trybunie napis „Niebiescy”;

- dla sektorów za bramką trybuna o dużym kącie nachylenia, z miejscem na tzw. młyn.

Koncepcja i projekt muszą uwzględniać również całe zaplecze niezbędne do organizacji imprez sportowych: szatnie, pomieszczenia obsługi medialnej, VIP, pomieszczenia monitoringu, zaplecze gospodarcze, administracyjne , zaplecze strefy kibica, muzeum klubowe, a także pomieszczenia opieki nad dziećmi.

wojz

Reklama:

Dyskusja:

~RWH

IP: 46.148.*.*

2013-11-13 16:56:17

Chętnie dowiedziałbym się co radni WCH, PO, PiS i SLD sądzą o budowie stadionu Ruchu? Może Chorzowianin przy okazji najbliższej sesji spytałby się każdego radnego z osobna? Powiedzmy sobie szczerze-żeby wybudować stadion musi być zgoda RM. W powstanie nowego obiektu oczywiście nie wierzę, pozdrawiam.

~Chorzowianin

IP: 89.73.*.*

2013-11-13 17:31:01

budować, wreszcie coś porządnego w tym mieście powstanie nie samymi Biedronkami i Lidlami człowiek żyje

~Chorzowianin

IP: 89.73.*.*

2013-11-13 17:38:25

Nie sądzę aby mieli tyle odwagi aby publicznie określić swoje stanowisko.

~dariusz Olejniczak

IP: 89.79.*.*

2013-11-13 18:20:48

Wreszcie NOWY STADION. Koniec pytan do p.Kotali kaj momy stadion.. teraz pytania: Kopel kaj momy stadion. Tablety nie pozwola na ukrycie sie w gosowaniach takich ZARADNYCH co nic tylko interesuja sie dietami. Finansowanie jest gotowe tylko wola polityczna ZARADNYCH. Zdewastowali nam przemysl nic nie proponujac za likwidowane stalownie, huty, kopalnie bo to sie mialo samo zagospodarowac. Gdy niszczono ulice Cicha dla potrzeb Trasy Srednicowej mozna bylo wybudowac nowy stadion na koszt tej inwestycji... przeciez same szychy pozuja do zdjecia w Chorzowie. Brak racjonalnej polityki rozwojowej i mamy zacofanie miasta, powrót do wioski z która Królewska Huta sie polaczyla. Czas zmienic wizerunek i odbudowac miasto dzielnica po dzielnicy, a NOWY STADION to klucz dla odnowienia Chorzowa Batorego. Sam ZWROT PODATKU VAT z ceny budowy stadionu pokryje koszta odsetek obligacji na 4 lata z góry, a obligacje nie umusi wcale miasto wykupowac. Bedzie nowy stadion, odbudowane centrum i rynek i beda inwestycje w strefie ekonomicznej w nowe miejsca pracy... a jak zaradnym sie to nie podoba to WSZYSTKICH WYMIENIMY i damy szanse zaradnym niech cos zrobia bez pobierania kasy za diety... tak SPOLECZNIE za swoje a nie miasta pieniadze. Pozdrawiam.

~też z Chorzowa

IP: 89.70.*.*

2013-11-13 20:15:40

Stadion fajny. Teraz wszystko w rękach radnych związanych z byłym prezydentem. Już wiadomo, że PiS będzie popierać budowę. Lepiej budować, nawet długo, etapami, niż dać te pieniadze prezesowi Ruchu. Na szczęście kibice już wiedzą, że pomysł przejścia na wirtualny stadion śląski jest po to, by chapnąć kasę z miasta. Parę milionów ustawiłoby niektórych do końca życia.

~ch

IP: 89.79.*.*

2013-11-13 21:27:53

Nie uwierzę jak nie zostanie wbita pierwsza łopata oczywiście jeszcze przed wyborami. Jak budowa ruszy do wiwat Kotala.

~Pyjter,,

IP: 109.95.*.*

2013-11-13 23:57:00

No i jeszcze jo musza napisać,,nawet mi się podobo 12 tyś trocha mało ale z drugiej strony region się wyludnia zoboczymy wiela ludzi bydzie chodzić na szpile bo bilety i tak som tonie w porównaniu do innych drużyn Nie moga się wyobrazić żeby jakiś radny mógł głosawać przeciw stadionowi, to niech od razu pakuje manatki,,,

~

IP: 77.252.*.*

2013-11-14 07:53:34

Ludzie to tylko koncepcja, nic więcej. Więc proszę nie mówić że Kotala stadion wybuduje. Mami Was, to czysta propaganda przedwyborcza.

~zniesmaczony

IP: 89.107.*.*

2013-11-14 07:55:35

Fajny będzie nowy stadion oraz ujemny budżet Miasta szacunkowa wycena całego obiektu 96 mln zł, mimo, że projekty już były porobione - .."Każdy sobie rzepkę skrobie".. - cóż wybory za pasem - trzeba się wykazać - Szczególnie Pan Olejniczak się wykazał bankructwem swojej spółdzielni ON już wie najlepiej, jemu już dynda jakikolwiek budżet ;) - Trzeba zacząć żyć na kredyt w POgoni za pajacami amerykanami

~

IP: 78.30.*.*

2013-11-14 09:14:26

Stadion fajny, tylko potem nie narzekajmy że w Chorzowie droga woda, wysokie czynsze i ogólnie drogo się żyje. Bo za tego typu niepotrzebne obiekty płacimy wszyscy, nie tylko ta bardzo głośna, ale jednak garstka kibiców którzy tam chodzą. No ale jak się nie chce zainwestować w chleb (miejsca pracy) to trzeba zainwestować chociaż w igrzyska (stadion).

~dariusz Olejniczak

IP: 89.79.*.*

2013-11-14 09:15:47

IP 89107 niby TROSKLIWY=zniesmaczony zwykły nieudaczniku pilnujący koryta.... jeszcze raz będziesz rozpowszechniał kłamstwa o jakiejś spółdzielni to zrobię ci pustaczku prezent bo wiem kim jesteś... no ale cieszę się że jak na drania próbujesz używać tak marnych "haków". Proszę przedstaw się z nazwiska tchórzu kłamliwy... wyjaśniam ci "on" to twój stary jeśli wiesz kim "on" jest. PS. Kredyty to były brane na bieżące wydatki przez poprzednią władzę, a teraz są źródłem INWESTYCJI i rozwoju! STADION RUCHU NOWY: rozpoczęcie budowy w 2014r, finansowanie z obligacji wg postępu robót. Koniec z obietnicami, czas zweryfikuje rzetelność naszych zaradnych bo przyjęcie ścieżki dla tej inwestycji "projektuj-buduj" to rozpoczęcie inwestycji. Gerard Cieślik całe życie związany był ze stadionem na Cichej, to był Jego dom i tam był wzorem dla młodzieży... nie na Ślaskim który nie musi mieć na siłę patrona, bo Park ma Zientka a Stadion Śląski jest w Parku. Orędowniku Willmowskiego... ile to meczów rozegrał ten na pewno bardzo dobry piłkarz na Cichej,ile w reprezentacji Polski, jakim to On wzorem był dla młodzieży? Pozdrawiam.

~Rafał Sudoł

IP: 89.107.*.*

2013-11-14 12:06:09

Panie Dariuszu, co Pan opowiada? Jakie finansowanie gotowe? Czy Pan brał kiedykolwiek udział w układaniu budżetu? Obligacje, jak sie to pięknie nazywa. Niech pan to nazwie po imieniu. Trzeba Chorzów zadłużyć na 100 mln, aby stadion powstał. 100 mln, które będzie trzeba spłacać, ograniczajac inne INWESTYCJE! Chciałbym się dowiedzieć, czego w Chorzowie się nie wybuduje i czego nie wyremontuje w najbliższym dziesięcioleciu w imię nowej areny dla Ruchu... Jakie ulice będą dalej straszyć kierowców, ile chodników będzie nadal dziurawych i ile innych planowych remontów się nie odbędzie. I żeby nie było! Oczywiście, że życzę Ruchowi jak najlepiej, życzę nowego stadionu, ale trzeba poszukać innej formuły finansowania. W sytuacji, gdy nowe zadania zlecane przez administarcje rządową, rozsadzają budżet, gdy rosnące bezrobocie i bieda w Mieście zagladają coraz większej ilości rodzin w oczy, nie można mamić ludzi igrzyskami. I na koniec zastanawia mnie jedna sprawa, o której tak władze jak i projektant zapomniał. Zadaszona trybuna jest od kilku lat zabytkiem i przysługuje jej ochrona konserwatorska. Czy zostanie rozebrana i postawiona gdzie indziej, czy coś się z nią innego stanie? A może nie wolno jej ruszać i będzie tam na stałe... Panie Dariuszu, czy Pan potrafi szanować wolę zmarłych, czy jednak jest to Panu obce...

~dariusz Olejniczak

IP: 89.79.*.*

2013-11-14 16:25:19

KŁAMSTWO to ta "wola zmarłych" p. SUDOŁ... Pałki, mandaty policja i straż - to pana recepta na MIESZKAŃCÓW CHORZOWA. Nie jest Panu wstyd? Co za każdą grę w kościele Pan wystawiał rachunki? FINANSOWANIE STADIONU to jest INŻYNIERIA FINANSOWA o której nie ma Pan panie Sudoł pojęcia! Działacze naszego SIM WYMUSILI boisko i halę na Granicznej, gdzie na nas wysyłano policję... czy wtedy był pan radnym? Dlatego Pana w Radzie już nie ma i oby nie było. ELKA się Panu nie podoba, skarży się Pan na spotkania w sprawie bezpieczeństwa na które pan nie chodzi ale wie kto i co mówił i krytykuje coś czego Pan nie widział... ZMUSZA PAN do obchodów świąt które to ludzie mają obchodzić nie jak za KOMUNY lecz z własnej woli, rodzinnie... Gdzie Pan spędził Święto Niepodległości proszę się pochwalić... daj Pan przykład a nie tylko pouczaj. WYBUDUJEMY NOWY STADION... życzenia Pana RUCHOWI są nieszczere... ZABYTEK to był WEMBLEY a naszą poczciwą trybunę (tak jak krzesełka ELKi) w części postawimy na boisku rezerwowym lub na Kresach... ale najlepiej nic nie robić to pana rada na bolączki miasta... zastanawiam się co Pan zrobił dla ratowania rzeźni czy Sierocińca... bo my potrafimy każdy krok i działanie udokumentować i to nie fotkami jak pan pana promującymi lecz konkretnymi skutecznymi działaniami. Pisze pan rośnie bezrobocie ... bo Pan jako radny nie zadbał aby po likwidacji stalowni, hut i kopalni coś PAŃSTWO wybudowało ... była by praca i podatki... Każdy potrafi narzekać... Bardzo proszę nie wycieraj się Pan imieniem godnej osoby... PS: Willmowski opuścił RUCH i Polskę z własnej woli i nie zasługuje na stadion na Cichej...bo tam nie grał... Był bardzo dobrym piłkarzem i tyle... tylko tyle. Na Stadionie Śląskim to bramki na wagę awansu do finałów strzelił LUBAŃSKI i co On nie zasługuje... co On nie jest ze Śląska... bez Jego bramek nie było by sukcesów Górskiego... więc bez robienia polityki dla podsycania RASizmu. NOWY STADION BĘDZIE na Cichej im. Gerarda Cieślika. Pozdrawiam.

~jery

IP: 89.79.*.*

2013-11-15 11:30:10

Jakoś zawsze nie w porę go (stadion) budować. Bo bezrobocie, wstrzymanie inwestycji, bieda, zadłużenie itd. Gliwice, Tychy, Bielsko tam rozumiem nie ma biedy, bezrobocia wstrzymania inwestycji. Tam i w wielu innych miastach buduje się stadiony, rynki miast już dawno są "w blasku". Może stadion miał już być wybudowany 5, 10 ,15 lat temu, czy tu zawsze, bieda, bezrobocie i długi wiszą nad miastem. Może trzeba mieć dobry biznes plan i można wtedy wszystko i stadion, domy kultury, drogi i bezpieczeństwo. Można też nic nie robić. Osobiście gdybym się nie zadłużył to nigdy nie miałbym swojego mieszkania. 90 lat istnienia tego klubu pozwala na wybudowanie nowego stadionu. Popieram budowę nowego stadionu i wszystkiego co robi, że miasto staje się nowoczesne, ładniejsze, bogatsze itd.

~Rafał Sudoł

IP: 89.107.*.*

2013-11-15 17:55:02

Jak to możliwe że taka osobliwość jak Pan, Panie Olejniczak, jeszcze nie jest Prezydentem tego Miasta... Doprawdy nie rozumiem. Panu akurat to ja nie muszę sie tłumaczyć. W ostatnich wyborach moi wyborcy co do jednego poparli mnie tak samo jak w poprzednich, a że akurat nie wystarczyło? Trudno. Radnym się bywa, człowiekiem się jest! Mniej jadu, Panie Dariuszu, wyjdzie Panu na pewno na zdrowie! Do "jery": zgadzam sie z Panem! Ja też jeszcze przez 25 lat będę mieć nad głową kredyt na mieszkanie. Co do Stadionu, bywały lata, że kasa Miasta była bardziej obfita, wręcz z nadwyżką. Dlaczego wtedy nie zbudowano stadionu, nie wiem. Akurat miasta, które jery wymienił są miastami z dużo lepszą sytuacją finansową. Gliwice od lat nie mają deficytu (Specjalna strefa ekonomiczna), Bielsko też się prężnie rozwija, Tychy tak samo. No a Chorzów? Niech sobie każdy sam odpowie.

~Sylwek Kibic

IP: 31.133.*.*

2013-11-15 18:04:40

Stadion jest potrzebny i już! Chorzów to duże miasto a Ruchu Chorzów to rozpoznawana drużyna w całej Europie więc nad czym tu dyskutować? Ponadto taki piękny obiekt stosuje emocje wielu psychopatow nazywajacymi się kibicami! Mam nadzieję że w końcu będę mógł zabrać dziecko na mecz:)

~blue

IP: 46.148.*.*

2013-11-15 23:58:28

Do RWH.A ja wierzę!!!

~dariusz Olejniczak

IP: 89.79.*.*

2013-11-16 14:07:57

Były radny SUDOŁ jest pan smutny szukając tam gdzie argumenty i prawda jadu... małostkowość to cecha która zdominowała przez ostatnie 10 lata Chorzów i to taka "katastrofa sknery miasta", który cały czas biadoli i nie ma konkretnych wizji rozwoju...czy był Pan już się uczyć od tego strasznego p.USZOKA co rozwalił taki "zabytkowy piękny" śmierdzący dworzec? ... każdy sknera (to z Chorzowa zrobiono) myśli o ciułaniu nie o inwestowaniu i jest skazany na klęskę jak kiedyś zbierający w Auto-Tak na malucha... zawsze im uciekała cena i odbiór auta... Chorzów potrzebuje konkretnych projektów i inwestycji a teraz jest dekoninktura i trzeba promować inwetycje w każdy możliwy sposób: przez zachęty zwolnienia podatkowe, ulgi inwestycyjne... ale SAMEMU pokazując że kredyty nie są na przejedzenie ale na ŚRODKI TRWAŁE... takie jak stadion.. Te pana "dziury w chodnikach" to konsumpcja i nigdy nie powinny być naprawiane z pożyczek,a tylko wyjątkowo przy dużum dofinnsowaniu ze środków unijnych kompleksowo przebudowywane (te np. pana narzekanie i "rozliczanie" wykonawcy remontu ul. Gałeczki - ma być SOLIDNIE i nawet po terminie ale SOLIDNIE) bo się dotacje skończą i "bydzie po ptokach" ... Stadion to OBIETNICA dla młodych...OBIETNICA pamięci o tych co budowali miasto i dla tych co po nas będą... to PROMOCJA i HONOROWE dowartościowanie sportowców RUCHU, to WYRÓWNYWANIE szans na pozyskiwanie inwestorów i dużych reklamodawców... tego małostkowy sknera nigdy nie jest w stanie zrozumieć i zawsze będzie narzekanie i pouczanie. MAMY PROGRAM FINANSOWANIA STADIONU, a misto obligacji nie będzie musiało wykupywać i na stadionie - KTÓREGO NA CICHEJ NIKT NIE ZNISZCZY JAK AKS miasto solidnie ZAROBI... trudne ale to jest jak już pisałem INŻYNIERIA FINANSOWA... czyli anty prymitywizm inwestycyjny typu pożyczę na remont chodnika, będę spałacał ten remont latami i w międzyczasie zaś trzeba zrobić remont bo nowe dziury się zrobią a tu jeszcze stara pożyczka wisi do spłaty... to przyklad rozumowania "sknery" który całe życie narzeka "bo nas nie stać". NAS nie stać na rozmienianie NAJLEPSZEJ MARKI MIASTA. NOWYSTADION RUCHU im. GERARDA CIEŚLIKA na ul. CICHEJ powstanie, a budowa już od 2014roku. Pozdrawiam.

~realista

IP: 46.205.*.*

2013-11-17 17:39:49

proponuję powołać Społeczne Referendum Mieszkańców Chorzowa które wypowie się czy należy zadłużac nasze miasto ,biorąc 100 milionowy kredyt na budowe Stadionu Ruchu. Osobiscie uwazam że w dobie totalnego "dołowania" warunków życia w Chorzowie ,zadłuzanie naszego miasta,jest samobójstwem ,gdy mamy rozgrzebany Stadion Śląski/Narodowy/to dzisiejsze "dobijanie"finansów miasta na zbytki, jest czystą demagogią,Pan Prezydent Kotala nie mysli choćby o strefie ekonomicznej tylko jak omamić kibiców by oddali swe głosy na jego osobę w przyszłorocznych wyborach.Na marginesie do Pana Olejniczaka ,-pochwal się Pan swoimi osiągnięciami gospodarczymi ,sam Pan jest dzisiaj bezrobotnym i nie potrafi Pan dla siebie znależć pracy,ani jej zorganizować-pozdrawiam

~Chorzowianin

IP: 93.154.*.*

2013-11-18 00:34:08

Znowu się parę osób nabrało na ładne rysunki. Ludzie, czy Was już rozum opuścił? Nie będzie żadnego stadionu. To zabieg marketingowy przed wyborami. Już obietnic było tyle od strony Kotali, że nie ma co wierzyć w jego intencje. Jeszcze jak się spojrzy na to ile kasy poszło na Chiny, Cannes itd, już dawno by nowy stadion był.

~dariusz Olejniczak

IP: 89.79.*.*

2013-11-18 09:34:49

IP 46205: Niby-realista: referendum jest ZAWSZE SPOLECZNE! Zawsze pracowalem we WLASNYCH firmach i dawalem prace innym i w przeciwienstwie do Ciebie i Tobie podobnych nigdy nie robilem interesow z miastem i miasta firmami... nie jestem osoba publiczna, a jak bede chcial to sie przedstawie, bo nie mam sie czegokolwiek wstydzic i obys chociaz zrobil 10% tego co ja... ale mali ludzie jak Ty tak maja, zamiast argumentów pomówienie i oczernienie... zmarwie Cie, bo jestem na takie osobiste ataki odporny. TCHÓRZU przedstaw sie, co Ty zrobiles i co po tobie zostanie zanim odejdziesz. Wracajac do sprawy stadionu, STADION RUCHU im. Gerarda Cieslika MUSI BYC i BEDZIE! Jest tylko kwestia czasu i czy wszyscy którzy OBIECYWALI i nic nie zrobili odejda z wladz miasta. Jeszcze jedno: Ty dziadku parkowy dzialasz dla zniszczenia stadionu RUCHU na Cichej i po przeniesieniu RUCHU na SLASKI masz zamiar zrobic na Cichej kolejny hipermarket?... Pierwsza manifestacja 8 listopada - ludzie upomnieli sie o prawa swojego miasta i RUCHU który jest jego NAJWAZNIEJSZA wizytówka. ZARADNY jasiu Twoje NIEDOCZEKANIE ... drugi raz walek jak zniszczenie stadionu AKS nie przejdzie. Budowa zostanie rozpoczeta 2014r. Pozdrawiam

~

IP: 89.79.*.*

2013-11-18 21:36:45

Panie Olejniczak, za chwilę pan odejdziesz na jakiś zawał lub wylew jak pan nie wyluzujesz, złość piękności szkodzi ...

~dariusz Olejniczak

IP: 89.79.*.*

2013-11-19 09:02:17

ANONIMIE 8979: spoko... recepta na zdrowie: wybaczyc ale pamietac ... i nie hodowac problemów tylko je zdefiniowac i skutecznie rozwiazywac ... konsekwentnym dzialaniem... tak krok po kroku... Pozdrawiam.

Polityka plików "cookie"

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.